Välivuosi hyödyksi – ”Koska hierojan ammattia voi harjoittaa myös muiden opintojen ohella, tartuin tilaisuuteen”

Lukion jälkeen Tiian tulevaisuus oli auki. Opintojen aloittaminen Kuopion hierojakoulussa oli hyppy tuntemattomaan, mutta se kannatti.

Tiia Mölsän tulevaisuus oli lukion jälkeen auki. Ammattikorkeakoulun ovet pysyivät kiinni ainakin seuraavan vuoden, koska Tiia ei päässyt ensiyrittämällä opiskelemaan haaveammattiinsa vaatetusmuotoilijaksi. Oli keksittävä jotain muuta, jottei välivuosi menisi pelkästään peukaloiden pyörittelyksi.

Tiian äiti oli nähnyt ilmoituksen Kuopion hierojakoulusta. Hän ehdotti tyttärelleen hierojan ammattia. Käytännön puoli ei epäilyttänyt, sillä Tiialla oli tapana hieroa kavereiden kipeitä hartioita.

”Tunnustelin ideaa aikani. Koska hierojan ammattia voisi harjoittaa myös muiden opintojen ohella, tartuin tilaisuuteen ja hain Kuopion hierojakouluun.”

Luottamuksen ilmapiiri

Päätös aloittaa hierojaopinnot tuntui Tiian mielestä alusta asti oikealta. Välitön ilmapiiri kurssikavereiden kesken ja käytännön harjoittelu ensimmäisestä viikosta lähtien tekivät opinnoista mieluisia. Tuntemattoman ihmisen hierominen kuitenkin hermostutti aluksi.

”Onneksi toisen ihon koskettaminen ja hierominen olivat myös luokkakavereille yhtä jännittävää, joten tunnelma oli rento.”

Läheisen kontaktin ansiosta opiskelijoista tuli nopeasti tiivis ryhmä, jossa oli helppo luottaa toisiin.

”Tunnelma oli aina hyvä ja luottavainen. Jollakin saattoi olla keskellä luokkaa housut alhaalla ja muut kävivät vuorollaan kokeilemassa häneltä alaselän lihasta”, Tiia nauraa.

Käytännönläheinen opetustyyli auttoi omaksumaan nopeasti valtavia määriä uutta tietoa. Latinan- ja suomenkieliset luut ja lihakset hahmotettiin vierustoverin kehosta teorian ohella.

Anatomian opintojen avulla Tiia oppi ymmärtämään, miten oma keho toimii ja miten sitä voi hoitaa.

”Motivaatio itsensä huoltamiseen ja liikuntaan löytyi opintojen kautta. Venyttelystä on tullut vakituinen osa arkeani.”

Uusi suunta arjelle

Tiian arki muuttui koulun myötä huomattavasti. Hän alkoi huomaamattaan tarkkailla kadulla vastaantulevien ryhtiä. Myös kyky huolehtia omasta terveydestä kasvoi kuin silmissä.

Hierojakoulussa vietetyn vuoden aikana Tiian mielessä kehittyi myös uusi suunnitelma tulevaisuudelle.

”Perustin toiminimien valmistumisen jälkeisenä kesänä. Siitä lähtien olen tehnyt hierojan töitä jatkuvasti reilun kuuden vuoden ajan. Osa asiakkaista on tuttuja jo hierojakoulun ajoilta.”

Kaksi viimeisintä vuotta Tiia on tehnyt hierojan töitä koulun ohella. Edessä siintää sisustussuunnittelijan ammatti, mutta hierojan urasta Tiia aikoo pitää kiinni jatkossakin.

”Hierojana pystyn auttamaan ihmisiä ja sen on minulle tärkeää. Hierojan ammatti opettaa myös asiakaspalvelutaitoja, joista on hyötyä jatkuvasti.”

6 syytä viettää välivuosi hierojakoulussa

1. Opiskelet itsellesi ammatin vuodessa.
  2. Voit tienata ansaintaa tulevien korkeakouluopintojen ohella. Hierojan työtä voi tehdä esimerkiksi osa-aikaisesti yrittäjänä tai toisen yrityksen palveluksessa.
  3. Opiskelet useita hyödyllisiä taitoja. Hierojakoulutuksessa opit hyvinvoinnista ja ihmisen anatomiasta, mutta myös asiakaspalvelutaitoja ja yrittäjyyttä! Korkeakoulusta riippuen voit hyväksilukea näitä opintoja.
  4. Hierojakoulutus ei vaikuta korkeakoulun ensikertalaiskiintiöön.
  5. Autat ihmisiä helpottamalla arjen tuomia kipuja.
  6. Oletko urheilija? Hierojakoulu tukee urheilua, harjoittelua ja valmennusta. Hieronta auttaa urheilusuorituksien tekemisessä ja niistä palautumisessa, minkä lisäksi teoreettinen osaaminen auttaa hahmottamaan eri harjoitusten vaikutuksia kehossa.

Lisää opiskelijatarinoita