Vinkki: Rintarangan avaus [Video-ohje]

Kaikki ylävartalon kireydet eivät juonnu niskahartia-alueelle tai lapoihin. Jos niskan alapuolelle on muodostunut kyhmy tai pää työntyy eteenpäin, voi syynä olla rintarangan jäykistyminen. Muita rintarangan jäykistymisen oireita ovat esimerkiksi erilaiset kiputilat ja jäykkyys rinnassa tai selässä, päänsärky ja huimaus.

Rintarangan jäykkyys voi johtua perinnöllisistä tekijöistä, mutta myös pitkäkestoista staattisesta asennosta ja huonosta ergonomiasta. Erityisesti toimistotyöläisen on siis tärkeää jumpata rintarankaa säännöllisesti.

Kaksi liikettä rintarangan avaukselle

Katso videolta ohje rintarangan avaukseen. Toisessa liikkeessä tarvitset apuvälineeksi jumppakepin tai vastaavan – esimerkiksi harjanvarren. Kirjalliset ohjeet videon alla.

Kirjalliset ohjeet

Liike 1

  1. Ota tukeva haara-asento. Aseta toinen jalka eteenpäin.
  2. Aseta toinen käsi etummaisen jalan polven päälle.
  3. Kierrä ylävartaloa vapaalla kädellä ohjaten takaviistoon ylös, ja palauta rauhallisesti takaisin alkuasentoon. Toista 5 kertaa rauhallisesti.
  4. Vaihda käsien paikkaa ja tee sama liike uudelleen 5 kertaa.

Liike 2

  1. Nosta keppi niskan taakse ja ota hartioiden levyinen haara-asento
  2. Lähde kiertämään ylävartaloa rauhallisesti puolelta toiselle niin, että lantio pysyy paikallaan.
  3. Toista liike 5-10 kertaa.